شباهت به حضرت سيد الشهداء امام حسين(ع)
2- اهتمام پيغمبران گذشته به گريستن براي حضرت امام حسين عليه السلام و برپا نمودن مجالس سوگواري و مرثيه پيش از شهادت آن جناب؛ که نظير اهتمام امامان گذشته است در دعا کردن براي فرج مولي حجّة بن الحسن - عجّل اللَّه فرجه الشريف - و طلب ظهور آن بزرگوار پيش از وقوع غيبت.
3- شدّت اهتمام هر دو (امام حسين و امام عصرعليهما السلام) در امر به معروف و نهي از منکر؛ چنانکه سالار شهيدان حسين بن عليعليهما السلام در اين امر ملاحظه تقيّه را نکرد و ا ين از ويژگيهاي آن حضرت است، مولي حضرت حجّتعليه السلام نيز همينطور است که در حرف نون مطالب مناسبي خواهد آمد ان شاء اللَّه.
4- نبودن بيعت طاغوت زمان بر آن دو؛ که در اوصاف امام حسينعليه السلام آمده که روز عاشورا به آن حضرت عرض شد: به حکم و حکومت عموزادگانت سر فرود آور. فرمود: «لا وَاللَّهِ لا أُعْطِيکُمْ بِيَدِي إِعْطاءَ الذَّلِيلِ وَلا أَفِرُّ فِرارَ العَبِيدِ»؛ به خدا قسم که هرگز دستم را از روي خواري و ذلّت به شما ندهم و مانند بردگان فرار نميکنم. آنگاه با صداي بلند فرمود: اي بندگان خدا! من به پروردگار خود و پروردگار شما پناه بردم اگر قصد آزار و سنگسار مرا داريد، و به پروردگار خود و شما پناه ميبرم از هر متکبري که به روز حساب ايمان نداشته باشد. و نيز، آن حضرت فرمود: مرگ در حال عزّت بهتر از زندگي با ذلّت است..
- 5 الا بردن به سوي آسمان؛ فرشتگان هر دو بزرگوار (امام حسين و امام قائمعليهما السلام) رابه اذن خداوند متعال به آسمان بالا بردند، چنانکه در شباهت حضرت قائم - عجّل اللَّه فرجه الشريف - به ادريس گذشت.
6- آرزوي اينکه اي کاش روز عاشورا بوديم و تصميم به ياري کردن آن حضرت داشتن، ثواب شهيد شدن با آن حضرت را دارد؛ آرزوي بودن با امام قائمعليه السلام در زمان ظهور و قصد ياري کردن آن حضرت و جهاد با دشمنانش در رکابش نيز ثواب شهادت را دارد، چنانکه درباره هر دو روايت آمده است که ان شاء اللَّه تعالي در بخش هشتم خواهد آمد.
-7حسينعليه السلام ترسان از مدينه بيرون رفت و در مکّه نزول کرد، سپس به سوي کوفه حرکت فرمود؛ حضرت حجّتعليه السلام نيز نظير همين برايش اتفاق ميافتد که در خبر صحيحي از امام ابوجعفر باقرعليه السلام آمده: پس سفياني عدّهاي را به مدينه ميفرستد، و مهديعليه السلام از آنجا به سوي مکّه کوچ ميکند، به ارتش سفياني خبر ميرسد که حضرت مهديعليه السلام به مکّه رفت، لشکري در تعقيب آن حضرت ميفرستد، ولي به او نميرسند تا اينکه ترسان وارد مکّه شود - به همان روش موسي بن عمرانعليهما السلام - لشکر سفياني در بيداء فرود ميآيد، پس منادي از جانب آسمان ندا ميکند: «يا بَيْدآءُ أَبْيِدي الْقَوْمَ»؛ اي بيداء! اين گروه را نابود کن. پس زمين آنها را فرو ميبرد، و فقط سه نفر از آنها باقي ميماند که خداوند صورتهايشان را به عقب برميگرداند، و آنها از قبيله کلب هستند. [2] .
8 - مصيبت آن دو بزرگوار سختترين مصيبتها است. امّا مصيبت امام حسينعليه السلام که در گفتگوي آدم و جبرئيل آمده که گفت: اي آدم اين فرزند تو به مصيبتي دچار ميگردد که مصيبتها در کنار آن کوچک خواهد بود. [3] و امّا قائمعليه السلام از اين جهت که مصيبتش طولاني و محنتش شديد است.
امام حسينعليه السلام، هنگامي که ميخواست از مکّه به سوي عراق خروج کند، ياري خواست و فرمود: هر آنکه حاضر است جان خود را در راه ما بخشد و خودش را مهياي لقاء اللَّه نمايد، با ما بيايد که ان شاء اللَّه من فردا حرکت ميکنم.
امام قائم حجّة بن الحسن - عجّل اللَّه فرجه الشريف - نيز، هنگامي که در مکّه ظهور ميکند، ياري ميطلبد، چنانکه از امام پنجم حضرت باقرعليه السلام در حديثي طولاني و صحيح چنين آمده:... در آن روز قائمعليه السلام در مکّه است، پشت خود را به بيت اللَّه الحرام تکيه زده و به آن پناه برده، بانگ ميزند: اي مردم! ما از خداوند ياري ميجوييم، هرکه ميخواهد ما را اجابت کند که ما خاندان پيغمبر شما هستيم، و نزديکترين مردم به خدا و محمدصلي الله عليه وآله. هرکس درباره آدم با من بيعت دارد [بيايد] که من نزديکترين افراد به آدم هستم و هرکه درباره نوح با من محاجّه دارد، من نزديکترين کسان به نوح هستم، و هرکه درباره ابراهيم با من بيعت دارد، من نزديکترين افراد به ابراهيم هستم، و هر آنکه درباره محمّدصلي الله عليه وآله با من گفتگو دارد من نزديکترين افراد به محمّدصلي الله عليه وآله هستم، و هرکه درباره پيغمبران بحث دارد بيايد که من نزديکترين مردم به پيغمبران هستم، مگر نه خداوند در کتاب محکم خود ميفرمايد: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفي آدَمَ وَنُوحاً وَآلَ اَيْراهِيمَ وَآلَ عِمْرانَ عَلَي العالَمِينَ ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»؛ [4] البتّه خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر جهانيان برگزيد، فرزنداني هستند برخي از نسل برخي ديگر و خداوند شنواي داناست.
پس من باقيمانده از آدم و ذخيره از نوح و برگزيده از ابراهيم و پاکيزه خالص از محمد - صلّي اللَّه عليهم اجمعين - ميباشم. هر آنکه درباره کتاب خدا با من محاجّه کند من نزديکترين مردم به کتاب خدا هستم، و هرکه درباره سنّت رسول خداصلي الله عليه وآله با من بيعت کند من به سنّت رسول خدا از همه نزديکترم. کساني که سخن امروز مرا شنيدند آنان را به خدا سوگند ميدهم که به کساني که غايب بودهاند برسانند، و از شما ميخواهم که به حقّ خدا و به حقّ رسول خداصلي الله عليه وآله و به حقّ خودم بر شما - که حقّ قرابت به رسول خداصلي الله عليه وآله ميباشد - اينکه ما را کمک کنيد و کساني که به ما ظلم ميکنند از ما منع نماييد، که ترسانيده شديم و به ما ظلم شده و از شهر و فرزندانمان رانده شديم و بر ما سرکشي کردند و از حقّمان کنارمان زدند و اهل باطل بر ما افترا بستند، خدا را خدا را درباره ما، که ما را وامگذاريد و ياريمان نماييد که خداوند شما را ياري کند. [5] .
ميگويم: اگر گوش دلت را بگشايي و سينهات به نور پروردگارت فراخ گردد، نداي امام زمانت را در اين زمان خواهي شنيد که از اهل ايمان ياري ميطلبد، آيا کسي هست که نداي آن حضرت را پاسخ گويد؟ و آيا کمک کنندهاي هست؟ آيا ياري کنندهاي هست؟ البته ياري کردن در هر زمان به اقتضاي همان زمان است، ياري آن حضرت ياري خدا است، ياري رسول خدا است، ياري اولياي خدا است، ياري اسلام و ايمان است، ياري غريب و کمک مظلوم و مضطرّ و عالم است، ياري وليّ نعمت و پدر مهربان است و.... عناوين ديگري که بر ياري کردن آن حضرت صادق است.
و بدان که از جمله اقدام ياري و اعانت آن حضرت به مصرف رساندن مال در راه او، چاپ کردن کتابهايي که مربوط به آن حضرت است و به فرزندان و شيعيان ائمهعليهم السلام انفاق نمودن ميباشد، و نيز کمک کردن ياران آن جناب، به مقداري که از مال و جاه و شفاعت (وساطت) و خوشزباني و امثال اينها از مصاديق ياري کردن آن حضرت است.
مهدویت یا اعتقاد به منجی بشریت، مبتنی بر پایه های محکمی است که برخاسته از براهین عقلی و نقلی می باشد و یکی از مهم ترین اعتقادات اساسی مشترک میان ادیان سه گانه اسلام ، یهودیت و مسیحیت به شمار می آید. از این رو تبین عقاید حقه اسلامی و شناساندن جایگاه و منزلت امام منتظر (عج) و پژوهش های نوین و کاربردی در این زمینه، بسیار حائز اهمیت می باشد و در فضای بحران خیز جهان کنونی به کارگیری زبان و دانش روز در این مسیر نقش بسزایی دارد.با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، برماست که همگام با عصر حاضر به دفاع از کیان دینی خویش قیام نماییم و با استفاده از این ابزارهای کارآمد به احیای فرهنگ مهدویت و انتظار برآییم.در این خصوص کارهای شایسته و درخور توجهی به انجام رسیده که از آن جمله می توان به ایجاد وبلاگ و رسانه های اینترنتی در فضای سایبری نام برد. متناسبا ما نیز سعی کردیم که در این امر فعالیتی داشته باشیم به نحویی که خصوصا از لحاظ محتویی مشمول تمامی مواردی که متناسب با موضوع مهدویت است در این رسانه بگنجانیم تا بتوان یک مرجع مناسب اینترنتی نسبت به این مقوله ایجاد کرده باشیم .